هفتمین نشست بررسی آیین نامه کنترل ساختمان

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ تعداد بازدید: ۱۲۹۹
print

هفتمین نشست بررسی آیین نامه کنترل ساختمان

مجید بهمن زاده- مشاور حقوقی شورای مرکزی نظام کاردانی- نیز با بیان ابنکه حال صنعت ساختمان خیلی خوب نیست و افراد فاقد تخصص در این چرخه باعث شده اند که شاهد تولید ساختمان‌های غیر کیفی باشیم گفت: نیت تمامی تدوین کنندگان آیین نامه کنترل ساختمان بهبود شرایط ساخت وساز و نیز مشخص شدن مسئول واقعی ساخت و ساز است.

بهمن زاده با اشاره به اینکه آیین نامه کنترل ساختمان به دنبال آن است که مسئولیت افراد در ساخت وساز را مشخص کند تاکید کرد: به دلیل مشخص نبودن مسئول اصلی ساخت و ساز در بسیاری از حوادث ساختمانی قاضی نمی‌داند مقصر نهایی کیست و با تقسیم سهم تقصیرات رای صادر می‌کند.

وی با تاکید براینکه آیین نامه باید مسوولیت‌ها را کاملا شفاف کند گفت: طولانی کردن قوانین و بوروکراسی هیچ کمکی به مصرف کننده نمی‌کند؛ آیین نامه ساختمان به دنبال آن است که افراد باصلاحیت وارد ساخت وساز شوند و به نظر می‌رسد شرایط سخت افزاری برای تحقق این مهم فراهم است.

بهمن زاده در ادامه بر وجود پاره ای از ابهامات حقوقی در قانون نظام مهندسی اشاره کرد و تاکید کرد: در قانون نظام مهندسی مصوب سال 74 مشخص نیست که مسئولیت نظارت با کدام نهاد است و همین ابهام باعث شده در زمان بروز حوادث هم شهرداری وهم مهندس ناظر به صورت توامان به دادگاه احضار شوند، تا زمانی که مرز این مسئولیت‌ها مشخص نشود این شرایط به قوت خود باقی خواهد ماند.

بهمن زاده تاکید کرد: مجری ذی صلاح که در این آیین نامه پیمانکار نام دارد تمامی مسئولیت‌های فرایند ساخت از ابتدا تا انتها را متقبل شود و پاسخگوی تمامی مشکلات باشد.

وی گفت: آیین نامه می‌تواند مسئولیت‌های حوزه اجرا را از مسئولیت‌های دفتری تفکیک کند.

بهمن زاده همچنین با تاکید براینکه صنعت ساختمان از چرخه فعلی خارج شود باید مداخله دستگاه های دولتی را در امر ساخت و ساز کم کنیم خطاب به منتقدان آیین نامه کنترل ساختمان گفت: نباید صنفی به موضوعات صنعت ساختمان و قوانین و مقررات آن نگریسته شود و بهتر است منافع ملی را در نظر بگیریم و منفعت ملی ما الان حکم می‌کند که مسئولیت‌ها در صنعت ساختمان مشخص شود.

بهمن زاده علاوه براین برضرورت بکارگیری همه عوامل ذی مدخل در حوزه ساخت وساز اشاره کرد و گفت:برای اینکه شاهد تولید واحدهای مسکونی باکیفیت باشیم لازم است که تمامی زنجیره های مربوط به ساخت وساز و از جمله کاردانها و معماران به کار گرفته شوند.

وی گفت: از آنجا که کاردان ها و معماران تجربی سال ها در زمینه های اجرایی ساختمان حضور داشته اند از تجارب ارزنده ای برخوردار هستند، اما متاسفانه در یک دهه اخیر بکارگیری کاردانها مورد غفلت واقع شده است.

نظرات

 نام:
 *نظر:

سازمان نظام کاردانی ساختمان خراسان رضوی

    •  آدرس سازمان : خراسان رضوی - مشهد مقدس - بلوار ارشاد - انتهای ارشاد 7 (بلوار دهخدا) - انتهای دوربرگردان - سمت چپ

       کد پستی : 9185934946
    •  تلفن تماس : 11-37672510-051
    • 051-37674240
    • نمابر : 37672100-051